Posledná jazda historickej električky
V nedeľu 7. septembra 2008 sa vrámci tohtoročného kultúrneho leta vydala historická električka na vyhliadkové jazdy centrom Bratislavy naposledy.
Posledné jazdy historickou električkou cestujúcim spríjemňoval veselý šašo, ktorý pred štvrtou popoludní pred Národným divadlom zodpovedne čakal na príchod električky. Tá prišla okolo štvrtej a len čo nastúpili cestujúci, pohla sa od Národného divadla ku Kamennému námestiu. Šašo spočiatku na každej zastávke vytruboval na trúbke, aby prilákal do električky čo najviac cestujúcich. Potomvšak vymenil trúbku za harmoniku a začal s deťmi spievať veselé pesničky, z čoho mala radosť celá električka. "Ak nebudú v tuneli zapnuté svetlá, môžete sa bozkávať", oznamoval šašo cestujúcim. Žiaľ, vodič v tuneli svetla zapol a tak nakoniec z bozkávania nič nebolo. Keďže sprievodkyňa z BKIS už do električky neprišla, šašo sa rozhodol že ju nahradí. A tak začal rozdávať propagačné letáky z BKIS. Každý cestujúci dostal program sobotných korunovačných slávností a informácie o meste bratislava i augustovom programe kultúrneho leta v anglickom jazyku, lebo letáky v slovenčine sa už minuli. Šašo ich na to samozrejme upozornil. prvú jazda netrvala ani 30 minút. Len čo cestujúci pri divadle vystúpili, začal šašo zvolávať ďalších ľudí na jazdu s električkou. To sa mu darilo celkom úspešne, lebo na druhú jazdu bola historická električka plná cestujúcich.
o 17.00 sa historická električka vydala na druhú jazdu, počas ktorej robil šašo v eletričke výbornú atmosféru. Na zastávkach vábil ľudí do električky, za jazdy spieval s deťmi veslé pesničky. S jedným dievčatkom dokonca vymyslel 4. slohu známej detskej pesničky Prší, Prší, ktorá znie:
Keď sme išli v električke - spievali sme po pesničke - prší, prší, prší, prší, prší, prší, pršiplášť.
Prišiel tunel a vodič zapol svetlá. Takže z bozkávania opäť nič nebolo. No aj napriek tomu, bola vďaka šašovi celú cestu veľmi do´brá atmosféra. Oddych, pokecso sprievodcom historickej električky a zvolávanie ľudí na ďalšiu jazdu s električkou, taká bola prestávka šaša po skončení 2. jazdy.
Aj počas 3. jazdy bola v električke dobrá nálada. Táto jazda však bola výnimočná, lebo vodič aspoň na chvíľku vypol svetlá v tuneli, z čoho mali všetci naozaj veľkú radosť. Škoda, že ich po chvíli znovu zapol.
Posledná jazda sa už niesla bez šaša. Zatiaľ čo počas prvých troch jázd bola historická električka preplnená, na poslednej jazde bola takmer prázdna. Zapĺňať sa začala až pred Tunelom, respektíve na zastávke Nový most. Z atmosféry personálu električky bolo cítiť, že ide už naozaj o poslednú jazdu historickej električky. Takáto atmosféra síce prevládala aj pri predošlých 3. jazdách, ale najvýraznejšie sa prejavila až pri tej poslednej.
Je 19:20 a historická električka prichádza s cestujúcim posledný krát na zastávku Národné divadlo. Otvoria sa dvere, cestujúci vystúpia a sprievodca pomali začne odlepovať papiere s interiéru električky. Vodič sa pohne s električkou a o pár sekúnd sa už historická električka stratila z dohľadu. Ako "služobná jazda" sa vydala na svoju poslednú jazdu do vozovne Krasňany, kde bude odstavená dovtedy, kým siju zasa niekto neobjedná.
Historická električka premávala vrámci tohtoročného kultúrneho leta od 8. augusta. Jazdila úplne zadarmo a od národného divadla odchádzala o 16.00, 17.00, 18:100 a 19:00. Najviac ľudí bolo asi na 2. a 3. jazdu. cez víkend však bolo v historickej električke podstatne viac ľudí ako cez týždeň. V pracovných dňoch premávala na vyhliadkových jazdách centrom mesta koncipvoaná historická električka ČKD - Tatra T2 a cez víkendy a sviatky dvojnápravová historická električka DPMB #38 + vlečný vozeň SGP #135. Električka DPMB #38 sa však počas leta pokazila a tak ju mala počas víkendov a sviatkov nahradiť električka GANZ #104 ale kvôi zlému technickému stavu tejto električky nakoniec #38 nahradila koncipovaná historická električka ČKD - Tatra T2, ktorá tým pádom premávala každý deň.
Propagácia vyhliadkových jázd nebola podľa viacerých ľudí dostatočná. Vo vozidle chýbali cestovné poriadky historickej električky i informácie o vozidle. Preto sme tieto materiály aj s vystrihovačkami historických vozidiel z vlastnej iniciatívy začali rozdávať my - fanúšikovia MHD. S rozdávaním týchto materiálov sme to však nemali vôbec ľahké, lebo vo väčšine prípadov nám to personál električky zakázal a to aj napriek tomu, že sme to robili dobrovoľne, za vlastné priostriedky, s cieľom spropagovať vyhliadkvoé jazdy s historickou električkou. No aj napriek tomu nám historická električka spríjemnila 2. polovicu tohto leta. Na záver už iba dodám, že v anketách na tejto stránke sa môžete vyjadriť k vyhliadkovej jazde s historickou električkou. Toto je tabuľka ktorú vyrobil ADMIN DPM-Prk.estranky.sk čiže nie DPB.sk
ale zo súpravy #38+#135 ju neskôr odlepili kôli častým objednávkam a ľudia si mysleli že na tejto linke premáva.
FOTKY
DPMB #38+SGP #135 pri Národnom Divadle
ČKD - Tatra T2 #215
na zastávke Národné Divalom
Deti sa veľmi tešili keď dostali vystrihovačku historickej električky
Článok :
Jaroslav Filo www.doprava-bratislava.estranky.sk
Fotky (z celej akcie), TEXT ku fotkám a opravené chyby v článku:
Martin Žarnovický www.dpm-prk.estranky.sk
Náhľad fotografií zo zložky Posledná jazda historickej električky